Fem tips på guidade meditationer

Fem tips på guidade meditationer

Jag vet inte om någon kommer ihåg det, men för ett tag sedan skrev jag ett inlägg om meditation. Det handlade om varför man mediterar, och tips på hur man kan meditera enklare. Jag ville visa att det varken är svårt, krångligt eller tidskrävande att meditera, se första länken nedan. Beträffande tidsåtgången så väljer man ju själv hur mycket eller lite tid man vill lägga. Personligen har jag blivit beroende av att meditera regelbundet, och det gör mig verkligen gott på så många sätt. För den som inte känner till det så kan meditation bl a ge närvaro i nuet, inre lugn och harmoni, bättre sömn och kontakt med sin inre röst. Men meditation används också för andra syften, och för den som har ett öppet sinne kan det t ex vara spännande att meditera. I det här inlägget tänkte jag ge fem tips på guidade meditationer.

https://varapavag.se/2020/01/08/9-tips-pa-hur-man-kan-meditera-enklare/

Så till meditationerna:

1) Den första är en introduktion till meditation för att lära sig att meditera, som jag hittade i Vivi Lindes podd. Hon instruerar på ett mycket behagligt och avslappnande sätt till vacker musik. Vivis meditationer var bland de första jag kom i kontakt med, och de är fortfarande favoriter.


https://podcasts.apple.com/se/podcast/vivi-linde-medium/id1084149529?i=1000364041242
.

2) Nästa meditation hittade jag hos Avalonskolan. Jag tycker att den är väldigt vacker och rogivande.

3 & 4) Så kommer ett par sömn- och chakrameditationer att lyssna på innan man somnar. De är gjorda av en av mina absoluta favoriter, nämligen Jason Stephenson. De hjälper en att somna och sova gott, och man känner in sina sju chakran från rotchakrat till kronchakrat. Det här med chakran är nog inte välbekant för alla, men mycket kort förklarat så betyder chakra hjul på sanskrit. Dessa hjul kan sägas vara livsenergihjul eller energicentrum i kroppen, genom vilka energiflödet i kroppen passerar (ett ämne som räcker till många inlägg). I den första meditationen för nybörjare får man enklare förklaringar. Men oavsett om man har kunskap om kroppens chakran eller inte, så är det mycket vackra och rogivande meditationer.

 

5) Den sista meditationen är gjord av en annan av mina absoluta favoriter, nämligen Michael Sealey. Den kan leda till intressanta och spännande upplevelser, för den som har ett öppet sinne och vill upptäcka tidigare liv.

Om du har lust eller är nyfiken, så avsätt en lugn stund för dig själv. Sätt eller lägg dig bekvämt och ostört, och lyssna med hörlurar. Jag vet att jag har valt lite ”annorlunda” teman för meditationerna den här gången, men jag hoppas att någon av dom kan vara till glädje för någon. Om det finns intresse har jag många tips på lager.

Jag önskar dig en skön och avkopplande stund!

18 thoughts on “Fem tips på guidade meditationer

    1. Nej det är ju inte det, och just när man ska sova är ju ett ypperligt tillfälle. Jag mediterar en stund innan jag somnar i stort sett varje kväll. Man ligger ju ändå stilla, och det hör till stundens natur att man ska slappna av.

  1. Tack för tipsen om meditation. Jag skulle vilja testa det. Speciellt innan jag somnar. Men även göra det mitt på dagen. Får se om jag tar tag i det någon gång 🙂.

    Hoppas att du har det bra! 🍁

    1. Tack så mycket! Innan du somnar är ett perfekt tillfälle att testa. Guidade sovmeditationer brukar ha så vacker bakgrundsmusik att man ligger och njuter. Man somnar verkligen extra gott! 🙂

      Hoppas att du också har det bra 🙂

  2. Spännande med meditation. Jag har aldrig riktigt provat eller förstått det hela. Däremot har jag en del ångest och inre stress vilket det säkert skulle vara bra mot.

    1. Ja jag skulle vilja säga att man verkligen kan bli hjälpt av meditation om man inte mår bra inombords. Testa en guidad sovmeditation när du går och lägger dig. I inlägget jag länkar till hittar du två som kanske kan vara något för dig.

  3. Tack för alla meditationstipsen. Av nyfikenhet klickade jag mig vidare till din lista med inspiration inför enklare meditation. Snyggt hur du väver samman innehållet, det ska du ha beröm för. Jag mediterar också en del, även om det går i vågor. Då gör jag mest kroppsmedvetandeträning för värkens skull, det är väl också guidad meditation? Jag har fått lära mig detta genom sjukgymnastiken. Finns bra kroppsmedvetandeövningar på Storytel. Har du gjort nån av dem?

    1. Tack så jättemycket, och tack för ditt fina beröm! Jag uppskattar det verkligen. Det känns extra bra att skriva när någon läser med stort intresse och engagemang.
      Jag har aldrig gjort kroppsmedvetandeträning mot smärta, men jag kan tänka mig att det är som att göra guidad meditation. Men nu blev jag nyfiken, så jag får undersöka detta.

  4. jag mediterar mkt för min pngest och tycker verkligen det är superbra och lugnade. kan meditera högst en timme om dagen men det beror helt o hållet hur ångesten är unden dagen

    1. Javisst är det bra och lugnande! Det är ju toppen att du mediterar varje dag när du har ångest. Mediterar man regelbundet så blir det ju rutin precis som träning, och det gör gott för det inre välbefinnandet.

    1. Ja vi är ju alla olika 🙂 Men att meditera med en guidad meditation när man går och lägger sig på kvällen, kan vara något att testa. Man ligger ner, och ska ju ändå slappna av.

  5. Själv har jag inte provat meditation då jag är en person som inte bara kan sitta still och vara. Måste ha något att göra med händerna när jag tex tittar på tv. Har också insett att det inte är något för mig då jag får ångest av att tänka på att sitta still och bara andas.

    1. Men då är det ju bra att man kan ligga i sängen och meditera vid sovdags på kvällen, för då brukar man ju inte sysselsätta sig. Med en guidad sovmeditation i hörlurarna blir det en riktigt behaglig stund, men en lugn röst och vacker musik:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: