9 tips på hur man kan meditera enklare

9 tips på hur man kan meditera enklare

Att meditera kan vara en ovärderlig hjälp i livet av olika anledningar. Det kan handla om att man vill vara närvarande i nuet, finna ett inre lugn eller sova bättre. Det kan också handla om att man vill komma i kontakt med sin inre röst, och genom den få viktiga personliga insikter om sig själv, sitt liv och sina vägval. Meditation har många goda hälsoeffekter för såväl kroppen som själen, men tyvärr är det inte alltid så lätt för alla att komma igång.

När jag själv skulle börja meditera hade jag inte en aning om hur man gör. Det kan också vara svårt att få hjärnan att koppla av, och många har svårt för att vara stilla och fokusera på sin andning. Att “göra ingenting” kan kännas nästan omöjligt för många. Personligen har jag större delen av livet haft huvudet fullproppat med tankar som bara måste fram och göra sig hörda. I dagens stressade och prestationsinriktade samhälle går många hjärnor på högvarv på grund av allt som ska åstadkommas, hinnas och hållas i minnet. Det gör att de som kanske skulle behöva meditationen allra bäst samtidigt kan ha svårast för den. Men meditation är ofta en träningssak, och den som inte vet det kanske snabbt ger upp i onödan. Därför tänkte jag dela med mig av mina personliga tips på hur man kan meditera enklare. Jag har gjort en lista med nio punkter.

1) Välj ditt syfte

Börja med att bestämma dig för varför du vill meditera. Syftet kan nämligen vara avgörande för hur det fungerar bäst att göra. Om du t ex vill meditera för att vara närvarande i nuet kanske det passar dig bättre att sitta. Men om du vill varva ner för att lyckas somna passar det bra att ligga ner. Att blunda kan ofta funka bra, men om jag sitter på en vacker plats som t ex vid havet och vill känna in allt det vackra och platsens energier vill jag gärna ha ögonen öppna.

2) Krångla inte till det

Man måste inte ha en viss “rekvisita” för att meditera. Vissa behöver ingenting mer än en hyfsat tyst och lugn stund för att komma till ro. Andra kopplar av lättare t ex genom att tända ljus, lyssna på meditationsmusik, tända rökelse eller omge sig med kristaller. Känn efter inombords vad som får dig att känna ett välbefinnande. Gör det till en mysig stund!

3) Gör det bekvämt för dig

Man måste inte vara vig och sitta på krångliga sätt som t ex i en lotusställning. Vissa rekommenderar t ex att man ska korsa benen, medan andra säger att man inte ska göra det. Du kan sitta på en stol, stubbe, kudde eller vad som finns till hands. Sitt rak från huvudet och ner genom ryggen, fötterna i golvet/marken och låt armarna hänga avslappnat medan händerna vilar på låren. Eller ligg raklång på t ex soffan, sängen eller en filt på gräset.

4) Se till att vara ostörd

Avsätt en stund för din meditation då det är som mest sannolikt att du inte blir avbruten. Kanske behöver det följande inte nämnas, men jag gör det ändå. Sätt mobilen på ljudlöst, och lägg ifrån dig den så långt bort att du inte ser aviseringar på skärmen. Många är lika mobilberoende som ett barn kan vara av sin napp, men det kommer inte fungera att meditera om mobilen ligger och surrar och blinkar bredvid dig.

5) Släpp “meditationsprestations-kravet”

En hjärna är gjord för att tänka. Det naturliga tillståndet är inte att den är tyst och tom. Tankar kommer att dyka upp när du som bäst försöker låta bli att tänka. Förvänta dig inte att det ska gå perfekt från första försöket. Ha tålamod och försök om och om igen. Du kommer att märka skillnad med tiden.

6) Hantera dina tankar

Tankar försvinner ytterst sällan för att man tänker att man inte får tänka. Jag har två knep för att hantera mina tankar. Det ena är att se tankarna som fjärilar som fladdrar förbi. Jag ser dom och låter dom försvinna. Om tankarna är envisa tänker jag “släpp det!” innan dom hinner spinna iväg. I början kan det vara bra att ha papper och penna bredvid sig, och anteckna när något som man inte vill glömma envist biter sig fast. När du skrivit klart börjar du om och fokuserar på andningen (se punkt 9).

7) Håll inte på för länge

Som med all träning gäller det att starta på en lagom nivå. Här handlar det inte om att sätta upp ambitiösa meditationsmål för sig själv. Om du har ett huvud som det snurrar för fullt i, kan tre minuter vara tillräckligt att börja med. När det går bra kan du öka tiden till fem minuter osv. Med tiden kanske du klarar en halvtimma – om det är det du vill.

8) Ta hjälp om du behöver

Man måste inte uppfinna hjulet själv, och det finns ingen prestige i att lyckas på egen hand. Om du känner att det inte vill sig så finns det enorma mängder guidade meditationer att lyssna på för alla tänkbara syften. Jag söker på Youtube och har hittat olika meditationer som jag verkligen tycker om. Om man dessutom inte har något emot att lyssna på engelska så är utbudet helt fantastiskt stort. Man får provlyssna på olika så man hittar röster och innehåll man trivs med. Du kan också gå kurser i meditation eller gå med i en meditationsgrupp. Kolla vad det finns för utbud i ditt närområde. Ibland går det lättare att meditera i gemenskap – åtminstone till att börja med.

9) Var inte rädd att prova olika sätt

Som med de flesta saker så finns det olika sätt att meditera. I sin enklaste form tar man några djupa och långsamma andetag – in genom näsan och ut genom munnen. Därefter fortsätter man att under en stund fokusera på sin andning, men andas “normalt”. Men om du t ex mediterar kring livets syfte eller självkärlek kan visualisering under meditationen vara till hjälp. I det sistnämnda fallet kan jag verkligen rekommendera att börja med guidade meditationer.

 

Det finns jättemycket att skriva om det här ämnet, men jag har försökt att summera det som jag ser som enkla grunder. För den som vill har jag länkat två guidade meditationer nedan, med syften som jag har sett att många behöver. Jag hoppas att mina tips kan vara till glädje för någon, och om du har ytterligare något tips att dela med dig av så lämna det gärna i en kommentar!

https://youtu.be/4EaMJOo1jks

https://youtu.be/zBFEqDRMi-0

 

 

53 thoughts on “9 tips på hur man kan meditera enklare

  1. Att inte hålla på för länge och att inte krångla till det är verkligen mina vurpor när det kommer till meditation. Känns som att jag alltid måste ha det perfekt uppstyrt och det gör att det aldrig blir av. Så dumt egentligen! Tack för ett fint inlägg fina du 🖤

  2. Tusen tack för alla tips!! I år har jag verkligen tänkt att jag ska ta tag i meditation och yoga mer än vad jag gjort innan, vill som sagt fokusera mer på självkärleken iår och tror definitivt det kan hjälpa mig 😀 Övning ger färdighet! Kram på dig <3

    1. Åh tusen tack själv snälla du!😄 Ja du har så rätt i att övning ger färdighet, och har all världens anledning att lyckas för du är en älskvärd person! Kram på dig!🤗

    1. Tack så mycket!😊 Testa en guidad meditation. När du känner hur behagligt det är tror jag du kommer önska att du hade vågat tidigare😄

  3. åh vilket bra inlägg, börjat med meditation sen jag blev utbränd och det har varit guld. Dock precis som du säger man behöver inte va expert från början, och man får ju ta det till sig själv och vad som är bäst för en själv , alla gånger behöver inte se lika ut, man får liksom testa sig fram och lika som allt annat blir bättre på det med tiden, och ta det utifrån vad som funkar bäst för en själv. var när hur , kan ju variera väldigt från person till person. jag själv kan variera alla dom grejerna från situation till situation till och med. <3

    1. Tack så jättemycket!😊 Ja man måste ju börja någonstans, och det är roligt att se att inte du heller är rädd för att testa dig fram. Jag är som du och gör inte lika varje gång heller. Det beror på situationen och vad behovet är för stunden😄 <3

    1. Tack så mycket! Jag ser inget dåligt i det, för då kopplar du ju av iallafall😄 En person i meditationsgruppen brukar somna ibland mitt bland alla i gruppen😆 Men jag mediterar för att somna också när det är sovdags.

  4. Jag lägger mig på spikmattan, där blir jag stilla och lugn.
    När en tanke dyker upp registrerar jag bara att det kom en tanke och sen låter jag den gå vidare, typ säger hejdå till den.
    Första gången jag fick lära mig meditation fungerade det inte alls, jag bara somnade oavsett om jag satt eller stod.
    För några år sedan provade jag mediyoga och det var då jag verkligen kunde ta till mig meditationen.
    Borde dock bli bättre på att göra det oftare.

    1. Spikmatta har jag aldrig provat, för jag har varit rädd att det ska vara obekvämt😆 Men det kanske inte är så illa att ligga på en sån? Tankarna hanterar du ungefär som jag. Att hålla mig vaken klarar jag om jag sitter, men jag somnar lätt om jag ligger😄

  5. Jättebra tips. Jag har flera gånger tänkt att jag vill pröva det men bara tanken på att “rensa” huvudet och försöka koncentrera på nuet gör mig stressad. Jag har en vän som mediterar, kanske ska jag be henne om hjälp. För det är väl meningen att det kan hjälpa mot stress🤔

    1. Tack så mycket!😊 Ja det hjälper mot stress. Fråga din vän om hjälp eller testa en guidad meditation så blir du vägledd😊

  6. Verkligen jättebra tips. Det sjuka med meditation för mig är att det varit något jag kunnat ta till långt innan jag ens visste vad det var. Jag brukade meditera som barn och kom då i kontakt med min pappa. Det är så jag gör nu när jag vill komma i kontakt med min mormor också. Låter väl flummigt men när jag kommer till ett visst tillstånd i meditationen känner jag närheten 🙂

    1. Tack så mycket!😊 Jag tycker inte alls att det låter flummigt, utan snarare fint. Om du bara visste vad jag har kommit i kontakt med under meditationer. Om jag skulle skriva om det skulle jag nog garanterat bli sedd som flummig😊

  7. Jag tänker ofta att det hade varit bra att meditera, men jag har aldrig lyckats. TACK för att du delar med dig av alla dessa tips. Det inspirerar mig till att ge det en ny chans.

    1. Tack själv!😃 Vet du jag hade dig i åtanke när jag skrev inlägget😄 Jag såg ju att du behövde råd men såhär långt kan man ju inte kommentera i någons blogg😄

  8. Du har så rätt meditation är så bra, jag lyssnar på guided meditation just för mina tankar. Kul att se att även du lyssnar på let go off anxiety, fear & worries. A guieded meditation, Harmony and inner peace emotional healing. Den lyssnar jag på och det är den bästa jag har hittat för mig. Mår bättre både psykisk och fysiskt 🙂

    1. Javisst är det! 😀 Jag får väl erkänna att jag lyssnar på några andra meditationer, men jag delade de här två för att jag tror att många kan ha glädje av dom just för sitt mående 🙂

  9. Jag kör ofta lugn yoga, och ofta är meditation en del i det. Tror också många gör det för svårt och krångligt. Jobbade med en brukare som alltid sa. Sluta tänk, bara gör.

  10. Tack för ett bra inlägg.
    Meditation är verkligen grymt, om man bara får till det och du kommer verkligen med bra tips. Att hitta den där tiden och platsen man får vara ostörd är svårt tycker jag och det krävs verkligen övning för att hitta lugnet. Tar med mig dina tips ❤

  11. Vilken fin guide! Jag har bara provat med app i telefonen men det är riktigt skönt, glömmer bort det lite bara. Tack för påminnelse, det ska jag försöka göra i alla fall någon gång då och då <3

  12. Tack för meditationstipsen. Själv tror jag att jag nöjer mig med min lugna stund på morgonen när jag sitter i soffan med min tekopp och glor. Som pensionär är man ju priviligierad. Oftast behöver man inte rusa iväg någonstans.

    1. Jag tycker att det låter riktigt behagligt att sitta i soffan i lugn och ro med tekoppen och glo. Det kan nog vara som ett meditativt tillstånd 😀

  13. Vilka bra tips! Jag har försökt meditera för min ångest, hoppats att den ska kunna tas bättre omhand om jag känner ett inre lugn. Kan väl ärligt säga att jag inte gjort till 100 % och kanske inte kommit i rätt stämning, för att för mig fungerar det inte. Jag blir uttråkad efter 1 minut :’D

    1. Tack så mycket! 🙂 Haha, det är kanske just för att du så snabbt blir uttråkad som du skulle behöva meditera 😉 Testa en guidad meditation, för med vacker musik och en behaglig röst som vägleder går det knappt inte att bli uttråkad 😀

  14. Å jag tycker det är så svårt! Men bra tips du kom med! Jag tror att en tabbe jag gjort är just det här med att det blir prestation av det hela istället. Och så tankarna som blir som fyrverkerier i hjärnan, och så ger jag upp för jag kan tydligen inte meditera..
    Man kanske skulle ge det en chans till, och sänka kraven en aning 😛

    1. Tack så mycket! 🙂 Haha, ja det här med prestationstänk tycks för många smyga sig in i även denna så fridsamma och prestigelösa syssla 😀 Men ja – sänk ribban så går det bättre! 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: