Browsed by
Månad: januari 2020

Mina bästa husbilsminnen från 2019

Mina bästa husbilsminnen från 2019

Jag vet inte om det beror på den helkonstiga vintern, men plötsligt började jag längta extra mycket efter sommaren när jag låg nerbäddad för att kurera mig. Så jag tittade igenom förra sommarens semesterbilder i telefonen, och blev galet sugen på att rulla iväg med husbilen igen! Då fick jag en idé att jag skulle göra ett blogginlägg och sammanfatta förra sommaren,  och eftersom en bild säger mer än tusen ord tänkte jag dela med mig av ett gäng bilder! Här kommer några av mina sommarminnen:

Äventyret har börjat! Vi rullar in i Kullaberg på väg mot naturreservatet.

Vi är framme vid naturreservatet i Kullaberg, och utsikten är slående vacker.

Kvällspromenader på olika havsstränder ger en otrolig frihetskänsla.

Slottet Sofiero fick ett besök, och fotot nedan visar utsikten från en slottsbalkong.

Sofieros trädgårdar blev noggrant genomgångna😄

Falsterbo var vackert, men det var kallt och stundtals regnigt ute. Det blev promenader istället för att bada.

Vädret var inte det bästa under sommaren 2019, så det blev att lyssna på regnet som trummade på taket ibland.

Så måste man ju äta och mumsa i tid och otid också! Men grönsaksstavar och dipp är väl nästan nyttigt eller?😆

Vi rullade omkring nästan planlöst, och här hade vi hamnat på en parkering i Lilleskog nära havet. Frukost intogs i bilen, och det enda som syns av den är en glimt av ett mjölkpaket.

Jodå, man kan mysa med tända ljus på sommaren också – varje kväll!😆

Vi är absolut inget för campingplatser, men någon gång blir det någon natt för att tanka och tömma vatten och andra praktiska saker. Här ligger jag i solstolen på ställplatsen i Kåseberga och jäser i sol och småkylig luft😁

Så blev det naturligtvis mer än ett besök till kraftplatsen Ales Stenar.

Årets frosseri var de välfyllda bärbufféskålarna som slukades med god aptit på Eriksgården! Bärbuffé med glass, såser och maränger – det är mumma det!😆

Årets vackraste sevärdhet var Bosjökloster. Här poserar jag för ovanlighetens skull på en bild!😆

Färden gick även till Vejbystrand där vi otroligt nog lyckades bada i det kyliga havet. Nedan beskådas utsikten från husbilsfönstret.

Så en bild från Vejbystrand på någon som till och med är mera kameraskygg än vad jag är, nämligen maken😆

Torekov fick också ett besök. Det råkade vara någon festival där också.

Så blev det ju inte att förglömma en del riktigt vildmarksliv också. Hovs Hallar bjöd på hisnande utsikt och utmanade stigar för en trötter en som jag😆

Det blir mycket kvällsmys med tilltugg när man bor i husbilen, så det går åt att promenera en del…😆

Men frihet – det är livet på en pinne det! Ord räcker inte att beskriva hur himla gött det är! Här är Pärlan till höger i bilden.

Jag önskar alla som inte har somnat efter alla dessa bilder en härlig dag!😄

Utterstrutta och takdropp

Utterstrutta och takdropp

Tvi för den lede så blåsigt det har varit ett tag! Det har nästan varit så att man har fått stoppa stenar i fickorna när man har varit ute. Visst har jag varit glad åt att äntligen se solen titta fram, men vindarna har verkligen inte varit sköna. Mitt immunförsvar är ungefär lika klent som min karaktär, så äckligt väder och bacillrik mat har gjort att det är lite synd om mig just nu😆

Det hela började med att vi köpte hem färdigmat i förrgår. Huruvida den var tillagad av någon med smutsiga fingrar, eller förvarad i osund temperatur ska jag låta vara osagt. Men den satte fart på våra magar iallafall. Kväljande illamående, svettningar och utterstrutta blev efterrätten till denna måltid. Om någon undrar vad utterstrutta är, så är det en kompis mammas benämning på risig i kistan. Denna upplevelse höll i sig fram till måndag lunch ungefär. Då lyckades jag äta lite mannagrynsgröt.

Som grädde på moset har jag blivit praktförkyld. Jag vill nog hävda att jag har fått en riktig mansförkylning. De hemska vindarna har orsakat takdropp – kompisens benämning på rinnande näsa. Mycket osnyggt! Jag känner mig som en sanitär olägenhet när jag snörvlar och serienyser. Men nu kanske jag bör runda av detta något äckliga inlägg, och se till att sova lite. Jag har redan sovit ett bra tag på soffan, för jag gav mig trots mitt snörvliga tillstånd ut och red en sväng och blev helt slut. Så nu när jag skrivit av mig lite ska jag somna om😆

Snörvelryttaren och Lillkillen mellan Tempis öron.

Jag önskar alla en fortsatt härlig vecka!

Jag har uppfyllt en önskning

Jag har uppfyllt en önskning

Det fanns en tid när jag ibland fick tänka till ordentligt för att komma på vad jag skulle ge bort för presenter. Den tiden verkar vara historia nu. Förra året började jag göra smycken, och sen dess har hittills alla velat ha såna. Jag har tidigare inte haft en tanke på att såväl kvinnor som män, och barn som vuxna vill ha samma saker. Men inte mig emot, för jag älskar verkligen att tillverka smycken. Det är tusen gånger roligare att tillverka presenter än att som förr springa runt på stan och leta planlöst.

Häromdagen tog jag emot en önskning om ett armband. Det var först lite oklart hur det skulle se ut, men så fick vederbörande med stor entusiasm riva runt i mina lådor med pärlor, pärlhattar och en massa annat småplock. Jag hade ganska roligt under urvalsprocessen. Den ena pärlsträngen efter den andra åkte fram: ”Dom här ska det vara!” ”Nej dom här förresten!” ”Passar dom här med dom där?” Vi enades om att jag skulle göra ett förslag (innan allt blev en salig röra😂), och så gjorde jag ett armband. Slutresultatet kan beskådas i den lilla bildbomben nedan😆!

De mörkblåa halvädelstenarna är Lapis Lazuli och de gråmönstrade är Black Veined Jaspis. Så fanns det önskemål om mycket “detaljer”, och därför sitter det diverse sådana mellan pärlorna.

I skrivande stund är ordningen återställd i pärllådorna, och armbandet har kommit till användning😄

Brukar du använda smycken?

9 tips på hur man kan meditera enklare

9 tips på hur man kan meditera enklare

Att meditera kan vara en ovärderlig hjälp i livet av olika anledningar. Det kan handla om att man vill vara närvarande i nuet, finna ett inre lugn eller sova bättre. Det kan också handla om att man vill komma i kontakt med sin inre röst, och genom den få viktiga personliga insikter om sig själv, sitt liv och sina vägval. Meditation har många goda hälsoeffekter för såväl kroppen som själen, men tyvärr är det inte alltid så lätt för alla att komma igång.

När jag själv skulle börja meditera hade jag inte en aning om hur man gör. Det kan också vara svårt att få hjärnan att koppla av, och många har svårt för att vara stilla och fokusera på sin andning. Att “göra ingenting” kan kännas nästan omöjligt för många. Personligen har jag större delen av livet haft huvudet fullproppat med tankar som bara måste fram och göra sig hörda. I dagens stressade och prestationsinriktade samhälle går många hjärnor på högvarv på grund av allt som ska åstadkommas, hinnas och hållas i minnet. Det gör att de som kanske skulle behöva meditationen allra bäst samtidigt kan ha svårast för den. Men meditation är ofta en träningssak, och den som inte vet det kanske snabbt ger upp i onödan. Därför tänkte jag dela med mig av mina personliga tips på hur man kan meditera enklare. Jag har gjort en lista med nio punkter.

1) Välj ditt syfte

Börja med att bestämma dig för varför du vill meditera. Syftet kan nämligen vara avgörande för hur det fungerar bäst att göra. Om du t ex vill meditera för att vara närvarande i nuet kanske det passar dig bättre att sitta. Men om du vill varva ner för att lyckas somna passar det bra att ligga ner. Att blunda kan ofta funka bra, men om jag sitter på en vacker plats som t ex vid havet och vill känna in allt det vackra och platsens energier vill jag gärna ha ögonen öppna.

2) Krångla inte till det

Man måste inte ha en viss “rekvisita” för att meditera. Vissa behöver ingenting mer än en hyfsat tyst och lugn stund för att komma till ro. Andra kopplar av lättare t ex genom att tända ljus, lyssna på meditationsmusik, tända rökelse eller omge sig med kristaller. Känn efter inombords vad som får dig att känna ett välbefinnande. Gör det till en mysig stund!

3) Gör det bekvämt för dig

Man måste inte vara vig och sitta på krångliga sätt som t ex i en lotusställning. Vissa rekommenderar t ex att man ska korsa benen, medan andra säger att man inte ska göra det. Du kan sitta på en stol, stubbe, kudde eller vad som finns till hands. Sitt rak från huvudet och ner genom ryggen, fötterna i golvet/marken och låt armarna hänga avslappnat medan händerna vilar på låren. Eller ligg raklång på t ex soffan, sängen eller en filt på gräset.

4) Se till att vara ostörd

Avsätt en stund för din meditation då det är som mest sannolikt att du inte blir avbruten. Kanske behöver det följande inte nämnas, men jag gör det ändå. Sätt mobilen på ljudlöst, och lägg ifrån dig den så långt bort att du inte ser aviseringar på skärmen. Många är lika mobilberoende som ett barn kan vara av sin napp, men det kommer inte fungera att meditera om mobilen ligger och surrar och blinkar bredvid dig.

5) Släpp “meditationsprestations-kravet”

En hjärna är gjord för att tänka. Det naturliga tillståndet är inte att den är tyst och tom. Tankar kommer att dyka upp när du som bäst försöker låta bli att tänka. Förvänta dig inte att det ska gå perfekt från första försöket. Ha tålamod och försök om och om igen. Du kommer att märka skillnad med tiden.

6) Hantera dina tankar

Tankar försvinner ytterst sällan för att man tänker att man inte får tänka. Jag har två knep för att hantera mina tankar. Det ena är att se tankarna som fjärilar som fladdrar förbi. Jag ser dom och låter dom försvinna. Om tankarna är envisa tänker jag “släpp det!” innan dom hinner spinna iväg. I början kan det vara bra att ha papper och penna bredvid sig, och anteckna när något som man inte vill glömma envist biter sig fast. När du skrivit klart börjar du om och fokuserar på andningen (se punkt 9).

7) Håll inte på för länge

Som med all träning gäller det att starta på en lagom nivå. Här handlar det inte om att sätta upp ambitiösa meditationsmål för sig själv. Om du har ett huvud som det snurrar för fullt i, kan tre minuter vara tillräckligt att börja med. När det går bra kan du öka tiden till fem minuter osv. Med tiden kanske du klarar en halvtimma – om det är det du vill.

8) Ta hjälp om du behöver

Man måste inte uppfinna hjulet själv, och det finns ingen prestige i att lyckas på egen hand. Om du känner att det inte vill sig så finns det enorma mängder guidade meditationer att lyssna på för alla tänkbara syften. Jag söker på Youtube och har hittat olika meditationer som jag verkligen tycker om. Om man dessutom inte har något emot att lyssna på engelska så är utbudet helt fantastiskt stort. Man får provlyssna på olika så man hittar röster och innehåll man trivs med. Du kan också gå kurser i meditation eller gå med i en meditationsgrupp. Kolla vad det finns för utbud i ditt närområde. Ibland går det lättare att meditera i gemenskap – åtminstone till att börja med.

9) Var inte rädd att prova olika sätt

Som med de flesta saker så finns det olika sätt att meditera. I sin enklaste form tar man några djupa och långsamma andetag – in genom näsan och ut genom munnen. Därefter fortsätter man att under en stund fokusera på sin andning, men andas “normalt”. Men om du t ex mediterar kring livets syfte eller självkärlek kan visualisering under meditationen vara till hjälp. I det sistnämnda fallet kan jag verkligen rekommendera att börja med guidade meditationer.

 

Det finns jättemycket att skriva om det här ämnet, men jag har försökt att summera det som jag ser som enkla grunder. För den som vill har jag länkat två guidade meditationer nedan, med syften som jag har sett att många behöver. Jag hoppas att mina tips kan vara till glädje för någon, och om du har ytterligare något tips att dela med dig av så lämna det gärna i en kommentar!

https://youtu.be/4EaMJOo1jks

https://youtu.be/zBFEqDRMi-0

 

 

Något skönt jag ska göra oftare

Något skönt jag ska göra oftare

Tänk att man kan se något bra man har varenda dag, utan att tänka på att det finns där – mitt framför näsan. Men eftersom jag ska bli ännu bättre på att ta hand om mig själv, ska alla möjligheter nyttjas. Så vad handlar detta om? Jo, det handlar om badkaret! En ytterst vardaglig sak i hemmet som oftare blir dammig än blöt. Nu kanske det är på sin plats att nämna att jag inte är någon snuskmaja som inte håller mig ren😆 Nej det råkar bara vara så att det går fortare att ställa sig i duschen. Men finns det något skönare än att sjunka ner i ett varmt bad när man känner sig lite frusen och ruggig?

Hursomhelst, nu har jag tagit tag i saken, och årets premiärdopp varade i hela två timmar! Jistanes så skönt och avkopplande det var att ligga och njuta med tända ljus! Stundtals blev det bubbel på högtryck för att mjuka upp framför allt nacken. Däremellan lyssnade jag på riktigt vacker musik. När jag låg där och nästan skrumpnade som ett russin, lovade jag mig själv att regelbundet ta långa och sköna bubbelbad.

Jag hade tänkt att visa fina lite “spa-aktiga” bilder på denna storslagna begivenhet. Men så blev det förstås inte!😬 Jag fotade med min immiga och för stunden ganska osamarbetsvilliga telefon, och resultatet blev ett svagt upplyst mörker! Nåväl, om man höjer skärmens ljusstyrka till absoluta maximum, kan man kanske skönja mina fötter…😂

För att kompensera för mina urusla foton delar jag med mig av musiken jag lyssnade på. Den är så otroligt vacker, och jag brukar lyssna på den vid tillfällen då jag vill koppla av och njuta☺️ Det kan t ex vara när jag ska sova eller när jag sitter och gör smycken. OBS! Den låter allra bäst med hörlurar, men om någon vill kolla lite snabbt vad det är jag delar så låter det inte illa utan.

https://youtu.be/NTCvgP6PBQ4

 

https://youtu.be/w90Ud5078n4

 

Vad gör du när du verkligen vill rå om dig själv, njuta och koppla av?😊

Det här med nyårslöften

Det här med nyårslöften

Så är det återigen ett nytt år, och som alltid vid ett årsskifte funderar jag på vad det nya året kommer att bära med sig. I skrivande stund dånar vinden utanför huset, och hagel piskar mot fönsterrutorna. Jag borde sova, men råkade börja fundera på det här med nyårslöften. Medan många har lovat sig själva mycket och satt upp ambitiösa mål, har jag knappt ägnat ämnet en tanke. Först funderade jag på att strunta i nyårslöften. Det är ju tyvärr lätt hänt att de glöms bort ganska snabbt. Men så tänkte jag att det kanske kan bero på vad jag lovar mig själv. Om man lovar sig saker bara för sakens skull, spelar det ju inte så stor roll om man bryter löftena. Dessutom är det ju så att varje dag är ett nytt oskrivet blad, oavsett om det är nyår eller inte. Så varför ska man lova saker just på nyårsafton?

Hursomhelst kom jag fram till att jag står fast vid de två löften jag lever efter året runt. För även om de inte innebär något nytt under solen, så är det viktiga sådana.

Löfte nr 1:

Jag ska inte ge upp om att min hälsa ska bli bra igen. Oavsett hur långsamt det går och hur lång tid det tar, ska jag fortsätta att tro att jag ska blir frisk igen. Förhoppningsvis kommer min nya medicin att hjälpa till att pigga upp mig. Alla framsteg oavsett storlek är guld värda.

Löfte nr 2:

Jag ska fortsätta att känna tacksamhet, för det finns alltid saker att vara tacksam för. Jag anser att förmågan att kunna känna denna känsla är en förutsättning för att kunna vara lycklig. Allt måste inte alltid vara perfekt eller ens bra. Livet är som en sinuskurva. Det går upp och ner, och ibland riktigt djupt ner. Man måste (som jag ser det) kunna glädjas åt och vara tacksam för de saker som faktiskt är bra – hur små de än må vara. Livet går också uppåt, vilket också bör uppmärksammas och inte bara tas för givet när det sker. Det gäller att kunna glädjas och njuta när saker faktiskt går bra.

Just nu är jag t ex väldigt tacksam för att vi går mot ljusare tider. Inläggsbilden visar årets första solnedgång utanför mitt hem. Fönsterbilderna tog jag när jag till min glädje upptäckte att det fortfarande var lite ljust ute vid en tid då det har varit kolsvart ett tag. Nu börjar det äntligen märkas så smått att vi går mot ljusare tider! 😀

Med dessa filosofiska tankar önskar jag alla en God Fortsättning på det nya året!

 

%d bloggare gillar detta: